Wednesday, December 16, 2009

Ledang oh Ledang...

ye...
saya baru pulang dari mendaki gunung ledang buat kali ke-2. tp kali ni lain sikit, ktorg buat keje amal (preserve Taman Negara) . ada 2 trip dan seitap satunye ada kisah2 die tersendri...nk citer semua pun xlrtla...so nk citekn tentang perjalanan diri ini sahaja. tgk lah sejauh mana yg dpt diceritakan kali ni. slmt membaca...

hari khamis, semua org epi dh habis exam sem3 except bdk2 yg nk kene detain cz of ee yg mana saya terlepas. tp ketika ini, saya sibuk mencari jalan hendak ke pudu untuk settlekn bas yg nk bawak bdk g ledang ari jumaat tu. jam 1907 bertolak dr KMB ngn dukey2. mak die drop kat ktm nilai (sgj nk nek ktm sbb nk smpi lewat kt pudu) 2015 saya tiba di perhentian pudu. diulangi, perhentian pudu bukan stesen bas puduraya. semua slh saya sbb terlupa yg sbnrnye puduraya tu perhentian plaza rakyat, mak dh pesan dh ritu. huhu. sebagai seorang yg xske amek transport, saya pn berjalan kaki sehingga tiba didestinasi jam 2120. berborak la ngn abg man tu. die terkjut sbb saya dtg gk rupanya. akhirnya dgn mudah perbincangan tu tamat jam 2150.skjp n cam xberbaloi saya dtg.
sedari itu, saya mula berjalan mengamati bandaraya Kuala Lumpur. ye...saya dh lama x melihat bandar tersebut dgn teliti. saya mengambil masa manis dgn berjalan ke mana sahaja kaki ini membawa diri. tiba lah di mahkamah kemudian ke dataran merdeka.wah!!! dh lama xsinggah dataran merdeka. menggamit nostalgia yg bermain dlm minda, tatkala 31 Ogos laungan Merdeka berkumandang...lps tu jalan lagi sampai la ke bank negara kemudian ke masjid jamek. tanpa berputus asa, saya berjalan lg menghala ke arah menara Kuala Lumpur. Kebosanan saya diubati dengan menegur mat soleh-mat soleh ditepi jalan. dorg sgt friendly.hihi...akhirnya dr menara KL sy ke KLCC, berjalan ditaman KLCC sambil menjejak kenangan-kenangan yg pernah dibina disitu n seterusnya berhenti di masjid KLCC.
Perasaan takut menyelebungi diri. tp apakan daya mmg itu dh nasib, saya pn tidur kat situ. Tuhan tu Maha Penyayang, Allah bg saya terbangun jam 2 tp saya degil. Allah bg lg second chance, kul 3.30. saya pun bangun dan tersedar bahawa knp saya boleh tidur sedangkan ini adalah masa terbaik tuk beribadah. Suatu ketika dahulu, saya sangat sayangkn masa ini. tp pada waktu itu, bkn saya sahaja yg rugi, malah berpuluh2 org yg tidur kat masjid tu, xde sorg pn yg nk bgn awl pg tuk solat. sedih nye....
ni lah pengajaran tuk saya dan awak. memang perkara2 yg sgt memenatkan buat kita sakit hati berlaku. tp Allah dh sebut yg termaktub dalam Al-Quran, segalanya ada hikmah disebaliknya dan Allah xkn menguji seseorang hamba itu lbih dr kemampuannya (2:286) dan saya percaya bahawa pada penghujung setiap dugaan itu akan ada sesuatu balasan yang sangat indah. dan untuk kali ini, Allah telah menunjukkan saya kpd kenangan2 lama dan diri saya yang dahulu. mengembalikan perjuangan diri yg tlh lama ditinggalkan dan juga berjaya membawa bas ke KMB tuk g ledang...
almk, ni bkn kesah ledang...ok2 sambung next post psl ledang k...sry!!!

No comments: