Friday, December 18, 2009

ledang oh ledang 4~

sambung lagi kesah ledang.wheeeeeeeeeeeeee~

hari berikutnya, awal2 lg dh bangun dlm kul 3 camtu.dgr  org sebuk nk masak (padahal cramp tdo cam bola n kesejukan) g la idupkn api. Allah tu Maha Kuasa taw. semalam, kitorg idupkan api masa petang, ssh cam apa nth. tp pg tu dgn angin kencang, n sejuk gila, api tu hidup dengan sekali nyala je. pastu xpadam2 lak tu. sebaik saja api tu naek, manusia keluar dr khemah untuk memanaskan api dr sumber yg kecil tu. sayang sekali cam xde efek. hehe...ok la, dorg bkn nk panaskn bdn tp nk tlg msk...msk maggi tmbh mihun. sbb saya xmakan maggi, saya bawak lari mihun dgn kicap, makan sorg2 dalam khemah. nasib baek xkantoi. sorg je yg taw kut yg sy mkn mnde tu sblum sy bgtaw org len.hahaha

then ingt nk g dh panjat puncak, tp abg guide xbgn2 lg. bdk2 pn ramai xsiap lg. kul 0530 sekali lagi khemah guide diketuk...er...xsure r ketuk ke pe, sbb kali ni saudara hafiz yg buat. katenye dh nk bertolak. tp tengah2 nk siap tu, tiba2 disampuk.
"farzan, rasa cam lbh baek kita sembahyang subuh dlu la...takut xsempat"
"kul brape skrg? oh, dh kul 6 dh.hmm..."
"subuh dh masuk dh ni"
"okay...tukar plan"

lps solat subuh, abg2 guide kuar n katanya xpyh la naik atas. sun dh nk rise dh tu. cuba tgk. segenap itu juga matahari mula menampakkan diri.tpu je :P bkn menampakkan dri bru tunjuk cahaya kaler oren je. dalam hati ni ckp "ooo...ini ke fajar sadiq" sbb prasan yg mula2 langit mmg pekat hitam tp bila saudara salam dan hafiszi mengutarakan yg dh subuh, langit jd biru pekat. baru nmpk keindahan mlm dan pagi yg silih berganti. pastu de bulan yg sabit tu, kecik je tp lh nmpk bulat pnuh yg gelap. bulan lk xkaler kuning cam slalu, tp kaler oren. time ni mcm2 berlaku. sy juga sgt bergembira time ni. selain menikmati keindahan alam dan ciptaan tuhan. saya dapat juga merasai kesejukan yg teramat sambil menduga kemampuan saya. selain itu, salah satu konflik dlmn saya selesai disitu pada waktu itu juga. Alhamdulillah... Dorg amek gmba bnyk gila. saya xkesah, xheran sbb pe yg saya nk, Allah dh bg kat situ gk. n keadaan yg Allah bg tu sangat mengejutkan.

dlm kul 8 lbih, kitorg mula daki ke puncak. Ya Allah, seriusly kli ni bes. sbb sblum ni saya daki sorg2 dr cp 6. skrg saya bersama rakan2 dan..... sampai kat ats, saya xrasa pnat tp gembira sbb lh bwk kwn2 naik. n amek gmba ramai2. saya xsuka sgt masuk dlm gambar, jd saya jauhkn dri saya n sediakn apa2 tuk kwn2 sy turun. Ahmad Simpang sgt risau xcukup mknn, sy lk pk terlebih mknn. saya nye silap sbb kira perut saya. saya mkn ckit klu buat xtvt mcm ni. buat carbo loading awl2 n store sgl yg lh store awl2.hehe. dorg kelaparan, tp apakan daya, tiada apa yg dpt diberi sbg mknn tmbhn. nk g amek mknn lg, mls la plak.haha...slh saya, sry!!!

klu 0930 lbh kurang, mula la operasi tuk turun, saya dan ahmad simpang bergerak dahulu. kami ke gua majapahit, sbb saya nk takung air. air kat situ sedap, kaler kuning. abg guide kata die lalu akar herba seperti kacip fatimah (yg tu je ingt). pastu dari situ hantar dorg turun...hajat dihati nk bwk dorg sampai ke batu hampar sbb situ baru menguji kemampuan dorg. tp hakikat sbnr, saya dh mula rasa kurg mmpu. saya risau tuk 2nd trip, takut2 emergency. ahmad simpang lak dh xlrt, katanya ankle dh pain, so xnk terseliuh or anything, lbh baik rest je...ye dari gua majapahit, kami mengucapkan selamat berjalan dan gudluck. terima kasih juga diucapkan

jam 1100 lbih, saya dan ahmad simpang tiba di plateau kembali. pe lg, rembat roti n sardin. makan puas2. air 100 plus menjadi santapan sbb kitorg sgt rso kalau2 apa2 terjadi kat kitorg time 2nd trip naik, sape yg nk jaga dorg nnt. selepas mandi dan mkn, kami pun tidur dgn lena sekali.. kul 1 lbih, sampai la rakan2 2nd trip. setelah berehat n solat n pilih khemah semua. kul 1500 kami bertolak ke bukit botak. kali ni keje dorg simple je kutip sampah je. xlbh dr itu, xkene tanam pokok cam group saya sblum tu. tgh2 kutip tu, eh..tgh pe bru je nk kutip, hujan turun. bdk2 ni cabut lari. guide yg plg awl. kuang3...haha...tinggal lan saya, ahmad simpang dan abg man. kitorg truskn je mengutip sampah sambil bercerita. abg man sgt berani, cakap psl nenek n puteri sgt open. siap lh buat lwk sal dorg lg.hehe...ckp sal binatang semua. cool gile dorg...then kul 5 kitorg turun kebwh.

oh yg ni detail kne skip sbb bnyk yg sy xsuka psl tym ni. tp pape pn sgt bes la jaga bdk2 ni sambil borak ngn guide. mlm ni saya mandi sgt lambat, dlm kul 8 kut. ada akak guide, bukan guide pn tp practical...malu la nk mandi dpn dorg.sjk bila!!!nga3....mlm ni pn xsesejuk mlm sblum tu. tp selepas mkn, atur strategi dan mengemas, saya dh pnat. trus g tdo walhal jam bru kul 1930. ahmad simpang berjaga sehingga jam 0030 dan dr jam 0200 saya nye turn tuk sentry lk...

No comments: