Tuesday, April 9, 2013

Leadership?~

Of leadership and the thought of it
politics is essential in life
it is the art of living in community
but was is in mind is how it is dealt with

politics are not for saying without doing
nor it is for bullying
being a leader also is not about politics
but leadership

i want a good leader
one who does not pledge to lead
unlike any political parties

but one who sticks to his stand
and helps the people

u nee not to lead to make a change
but changes makes u a leader

sekian


saya tidak menyokong2 mana politcal party di Malaysia
kerana saya tidak merasakan mereka layak
baik BN yg katanya bagus dan telah mentadbir negara sekian lama
mahupun PKR yang kanya ingin membawa reformasi untuk rakyat
ataupun PAS yang katanya ingin menegakkan tiang Islam di bumi
apatah lagi yang lain

SIla lah komen, bincang, bantai dan hentam saya di ruangan komen jika rasa saya tidak betul atau party anda betul...kami perlukan justifikasi dan bukan lah pembelian semata

bukalah mata lebih jauh dr paksi 'perjuangan' ~
kerana meminta-minta itu bukanlah sifat pemimpin

10 comments:

Anonymous said...

'but was is in mind is how it is dealt with'

?

Anonymous said...

something to share on :

http://www.matluthfi90.com/2013/04/lalang-satu-pencerahan.html


adakah anda lalang?
;)

Farzan said...

to anonymous nombor 1 (ke org yg sama?)
oops...silap type ayat..sorry
"but what is in my mind is how it is dealt with?"
bagaimana politik itu di handle

to anonymous nombor 2
haa...jika itu definisi lalang, maka sy adalah lalang politik
tp setiap manusia juga ada prinsip tersendri. dan tiupnya saya bukan pada janji2 apa yg mampu dilakukan, tp pada bukti personaliti. kerana bg sy, personaliti mencerminkan diri...

Anonymous said...

Lalang politik. Maka apa yg anda boleh buat, kalau tak banyak pun sedikit, utk bertiup dengan berprinsip?
Dan adakah anda kira prinsip anda itu punya makna, kiranya anda hanya lah sehelai lalang dalam kalangan beribu, bertiup hanya bila ditiupkan angin, menunggu masa utk ditebang, kalaupun anda lalang yg punya prinsip?

Iya, anonymous yg sama ;)

Farzan said...

hai anonymous :)

setiap prinsip itu punya makna, setiap pegangan itu ada erti
meskipun hanya sehelai lalang dlm ribuan. tp tiupnya bersama angin yg blh meniup lalang2 yang lain. dr lalang, bergerak ke arah sesuatu yg lain. tidak kah bnyk perubahan itu bemulanya dari hanya seorang?
tp kalau ada group itu lagi bes :)

jd apa yg blh buat..haaa
mcm2, berdialog, berbincang, dan menyebarkan ideology. dan berbincang. ini juga adalah salah satu medium saya...dan selamat berkenalan dan menyelami ideology sy...mungkin tidak lengkap dan kasar, tp kita blh bina melalui perbincangan :)

Anonymous said...

maka selamat menjadi lalang yang mampu bawa perubahan, kalau tak banyak pun sedikit. kuasa lalang tak siapa yg tahu, kan? ibarat sang cili padi, kecil tak bermakna tak punya bisa. lalang tak bermakna tak berguna.

last2 it all depends on ur individual niat. berlandaskan apa perjuangan anda. perubahan apa yg anda nak bawa. kalau tak pada semua org pun, bermulalah dengan diri sendiri. mungkin dengan lebih cakna pada isu semasa,. sbg contoh

kata2 sy bukan utk anda seorang, tapi pada sy juga. pd sesiapa yg membaca blog post anda. juga satu lagi nasihat utk semua pengikut2 parti politik,. jangan terlalu tahu sebelum anda faham.


p/s : selamat berkenalan~ wpun sbnrnye dah lama kenal. haha ;)

petite girl said...

It's good that you have a view rather than being ignorant:)

Farzan said...

anonynous...ye...mmcm itu lah :)
kempen sy disini adlah lbih kepada ajakan orang ramai untuk memilih seorang pemimpin bukan kerana kesenangan yg dijanjikan semata, bukan kerana perjuangan nya semata, tp peribadi dirinya terlbih dahulu

sesungguhnya sy menyukai peribadi muslim yg mampu memimpin untuk menjadi pemimpin. tidak semua muslim mempunyai kapasiti untuk memimpin sesuatu yg besar, jd perlu di pilih dgn baik...

Farzan said...

to farah...

ignorant is a bliss? no?
dont be a total ignorant. u might ignore, but let it be after u know what is going on around u...betul x? :)

jejakakacakattaqwa said...

anon takde teloq ka nak tunjuk kata diri sapa