Friday, November 27, 2009

Raya yg lain dr Biasa ^_^

Abah kjut suh bgn awl
Biasa la tu, kata pun kat rumah org
Dh la tido tgh2 alam
Nk xnk, mls ke rajin, terpaksa gak la bgn
Pergi solat raya, syok, meriah, ramai
Then pergi la ke tapak sembelihan
Lembu kami besar n baik…ikutilah kisahnya…

Satu jam kami menunggu dalam kereta untuk orang2 kampung bertindak
Tp xnmpk pun bygn sembelihan akn berlangsung
Tok imam siap dh dtg n dh pergi dh
Rupa2nya, tgh tunggu lembu seekor lg
Bru pergi tangkap pg td
Dr atas lori, si lembu ni…hmm…panggil en.moo la ek J
En. Moo ni x seperti lembu2 lain yg dibawa dtg,
Dia xperlu ditambat pun
Dia ikut je org tu sampai ke tiang letrik (tmpt nk sembelih)
En. Moo sgt tenang, masih mampu makan rumput
Kemudian dia ditumbangkan dgn senangnya, masih tiada gelutan
Xtahulah knp en. Moo sgt baik
Kemudian tiba2 dia moo kuat2
Kwn2 dia yg tersedia ditambat pun membalas
Saat tu teringt kat kata2 seseorg ni
Katanya bila nk sembelih lembu cam nk nanges
Ye…taun ni bru nmpk, sayu nye en. Moo ni nk dikorbankan
Xsampai setengah minit, putuslah dua urat utamanya
Tamatlah riwayat en. Moo L

Skrg cerita kedua lak…
Hari ni kan hari raya, jd xde org la nk lyn sgt tokki kat rumah
Pok lah pun sibuk nak sembelih2
Tokki ajak tok keluar, tp tok sebenarnya sakit
N tok nk masak2 kat dapur
Tok ckp la tunggu kat situ, nnt keluar
Tokki pun tunggu ngn setianya ditangga yg nk ke dapur tu
Lama ckit lps tu tok ckp plak, g la mandi2 dlu
Tokki pun mandi n bersiap, siap bwk keluar kasut lg
Skali2 dh maghrib, xkuar2 gk
Tokki mwajuk ngn tok
Comel kn..hehehe
Tokki kabo nk balik,
Klu dh dok nk ikut, dok pe la. bia la dia balik sorg2
Kabo doh awl2 nk g, tp dok gerak2 lg
Abah tny, nk balik mana
Tokki jwb…Siam -.-“
Suka hati tokki la
Slps melayan tokki sewajarnya, dia pun tenang semula
N g rehat….Selamat Malam Dunia Pantai Timur…

2 comments:

armouris said...

info tentang kebaikan cara sembelih Islam kat sini - Kelebihan Menyembelih Binatang

Anonymous said...

haha. tokki nak balik siam. kesian tokki. -assyifa:)-