Wednesday, November 18, 2009

Cinta~

Remaja menyebut erti cinta
maka adakah benar mereka faham dan jelas mengenai cinta tu
klu setakat ckp
"cinta itu buta"
"cinta itu xknal usia"
"cinta itu indah"
dan mcm2 lg seumpama dgn nya
xheran la...


apakah erti cinta
adakah cinta itu bermaksud kita mengasihi?
kita menyayangi?
kita berkorban?
kita suka?
kita memberi hati kita?
adakah itu cinta?
hmm...

seorang kwn kata aritu kat sy
"akhirnya aku dah jumpa cinta sejati"
saya hanya mampu tergelak dalam hati
dan mendoakan kebahagiaannya agar kekal ke penghujung nyawa
cinta sejati?sungguh mudah org2 zmn skrg ckp benda ni
apa itu cinta sejati? cinta pun xtaw benda pe
ni ada hati nk ckp cinta sejati
^_^

bila ckp pasal cinta,
saya selalu ingt kt
Ustazah Rodziah
Ustazah Johanah
Ustat Mat Nor
ngn Ustazah Nurul Izzah
pesan dorg...Cintailah lima perkara

1)cinta Allah
2)cinta Rasul
3)cinta ibu bapa
4)cinta umat
5)cinta kecemerlangan

itulah cinta yg sy pegang skrg ni...
cinta sejati bg saya adalah no1 n no2
klu org kata, apabila cinta maka kita xknal dh org lain
tp meskipun kita cinta terhadap Allah dan Rasul
knp kita masih leka daripada Allah dan Rasul?
knp xslalu pun kita ingt
knp seringkali kita mengabaikan
knp seringkali kita rasa tidak cukup

sy dulu jwb, sbb kita ni manusia
punya fitrah untuk kasih syg
untuk mempunyai psgn dr kaum sendiri
dan yang hadir dihadapan mata
tp skrg ni sy jwb
sbb kita lupa bahawa cinta sebenar itu terletak pada Allah
meskipun kita ni de fitrah
tp klu kita yakin dgn cinta terhadap Allah
kita xkn rasa kesunyian, rasa memerlukan
rasa terpinggir dan mcm2 lg
sebaliknya, kita akan rasa kita rinu terhadap-Nya
kita mahu berjumpa dgn-Nya secepat yg mungkin
dan kita akan takut kita mengkhianati cinta tersebut...

maka cinta terhadap manusia lain
terletak pada no4
buat masa ini, biarlah hati ini terbiar
kerana masih belum cukup mantap cinta ini
terhadap Allah
terhadap Rasul
dan terhadap Ibu Bapa
sblum hndk mencintai yg laen
biarlah ku menyayangi anda sebagai insan di dunia
sebagai makhluk Allah
sebagai kwn
sebagai rakan
sebagai sahabat
sebagai teman...
cukuplah sekadar itu buat masa ini

carilah cinta yang sejati

10 comments:

Akmal Hayat said...

cinta itu memerlukan pengorbanan: Mazni, Badai Semalam

:)

n satu lagi..kalau ikut flow ap yg ko tulis tuh..kalo cinta pada manusia blum cukup sempurna, cmne nk cinta pd kecemerlangan ^_^

haha..gotcha!

Farzan said...

ha...
sbb nk berjaya kene bersama
mana lh sorg2
klu berjaya sorg nk idup camne
er...mksd aku cam nk cinta dlm2
klu ngn manusia xlh nk cinta dlm2
jgn arap sgt la nk cinta kecemerlangan dlm2
kecemerlangan dunia n akhirat
bukan dunia je:D

iRa DiDi said...

didi likes this post!

TOK TOK TOK :D

dierzha said...

cinta itu mmg sgt best+indah+heaven..
tp bler smpai satu mase
cinta bleh menjadi bende yg paling menyakitkan.. seolah2 kite telah putus harapan dlm hidup.

sbb itulah Allah telah mengingatkan hambanya..
cintakan manusia, manusia akan meninggalkan kite..
tp cinta pada Yg Esa yg kekal selamanya.

:)

Farzan said...

ye ucu...buat TOK sampai siap mlm ni :)

yam...
hehe. aku menerimanya sebagai satu nasihat yg sgt berharga. mekaceh :)
semoga berbahagia selalu...

Syazwan Harun said...

tau pon kau. :)
lain kali jgn ngorat laki org :)

far-hana said...

benda yang dah biasa dengar..... tp good as a reminder...

Farzan said...

wan...
ko ckp kt sape ngorat laki org?
xphm -.-"

biasa dgr...yup3
tp xkesah gk nk gk type kAt cni
:P

mohd asyriq said...

cinta ini..
kadang-kadang tak ada logika..hehe

far-hana said...

nk gk type kAt cni? kalau x leh gak?... typelah... tak de yg mghalg... bleh mnyokong je by commenting... hehe :p..