Saturday, October 17, 2009

Dunia Hanyalah Tempat yg Sementara ....

ha...
tuk pengetahuan semua,
post ni xde pun berkaetan sgt ngn tajuk
tp bila difikir2kn psl tajuk
tetiba tajuk ni yg kuar
so redha je la ek :D

Petang td, saya merenung jatuhnya mentari yg telah sehari suntuk membakar kulit saya ni. disekeliling saya, rakan2 yg menggelarkan diri mereka 'Fish" sedang asyik berlari kejar2. saat itu saya terlihat satu kemesraan dan kegirangan yg jarang dpt dilihat. Sang matahari membawa saya menyingkap memori2 silam dan bayangan masa depan. lalu saya berlayar dalam dunia fantasi saya sambil diukir sebuah senyuman manis dibibir...

Apa yang bermain difikiran? itu lah persoalan yg saya nk bawakan. Ingat x kali terakhir kita bermain kejar2 pastu jerit2, lari2, semua? time kita kecik2 kn...sbb bila kita dh besar, kita asyik membayangkan diri kita ni busy, matured, professional la, pape je la. pastu kita xnk dh maen camtu lg kn. jd, bila tgk 'Fish' main kejar2ngn girangnya, saya terus duduk ngadap matahari terbenam. Indah sungguh ciptaan Tuhan. Matahari itu seperti bulan dpt memberi sudut untuk kita berfikir dan membayangkn sesuatu. saya sangat gembira sbb dpt melihat semula zmn kanak2 yg dirindui. dalam pada masa yang sama saya terfikirkan satu perkara lg; bila lg kita akan dpt merasai kemesraan sebegitu? dalam hati saya menjawab, ketika dah besar bersama keluarga, ketika seminggu suntuk penat mencari rezeki dan melayan kerenah ahli2 keluarga, tentu seronok dpt meluangkn kegembiraan melalui kemesraan...

Kemudian saya teringatkn dua peristiwa. Sejak akhir2 ni, saya selalu nmpk rakan2 saya seperti  bdk kecik. cam anak2 yang tercinta. mereka bergelak tawa, bergurau senda, gaduh2 manja, mkn2...comel plak dorg. haha...td saya tgk dekat KFC (KMB Food Court) satu kumpulan manusia yg sy sangat syg. kelibat mereka mkn ngn malu2 nya sambil berborak2, pastu gaduh2 manja, cam bdk kck gile :D

Datanglah satu perkara, laju menusuk kalbu. saya sudah membesar n bakal mati xlama lg. keseronokan yg kita tgk ni satu hari akn habis. dan kita sendiri yg menjadi saksi berakhirnya sebuah kenangan. dunia ini memang seronok tp dunia itu sendiri adalah tempat persinggahan semata2.

Ketahuilah, sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan senda gurauan, perhiasan dan saling berbangga di antara kamu serta berlumba dlm kekayaan dan anak keturunan, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian (tanaman) itu menjadi kering dan warnanya menjadi kuning kemudian menjadi hancur, Dan di akhirat nanti ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keredhaan-Nya. Dan kehidupan dunia tidak lain tidak lain hanyalah kenangan yang palsu...

(Al-Hadiid; 20)

3 comments:

Anonymous said...

dear farzan;

yup dunia hanyalah sementara.
all the tears we felt,all the happiness we enjoyed,all the efforts we put and all the the good things we gained will fade away.

but there's only one thing that will be left,only to those who know how to appreciate it,
Allah's love

there is one hadith saying that:
Allah said to us:
O My servants, you sin by night and by day, and I forgive all sins, so seek forgiveness of Me and I shall forgive you.

live ur life to the fullest
be like the bird, sings after every storm:)

Farzan said...

thnx..
i'll leave a smile in every heart i meet
n
i'll leave my happiness eventhough i faced real torture
:D

Anonymous said...

nice piece of thought

-amri ucl