Saturday, November 3, 2012

Tips Kepimpinan #1

Sejauh mana komitment anda?
persoalannya jika anda seorang pemimpin, sejauh mana anda sanggup membawa tahap kepimpinan anda? sedalam manakah perasaan tanggungjawab anda.
ini bukan persoalan pergi merata mengkhabarkan anda sebagai pemimpin. tidak. malah jauh sama sekali. tapi melakukan apa yg seharusnya seorang pemimpin lakukan.
Ada kala kita kata salah rakyat kerana tidak bertemu pemimpin, sebalik berkata belakang. ada kala kita kata salah pemimpin kerana tidak mengdekati rakyat. saya kata salah keduanya
Namun, jika anda betul2 merasakan anda seorang pemimpin, turunlah sendiri bertemu rakyat. seramai mungkin.
Salahnya pada kedua pihak, tp anda sebagai pemimpin, anda lebih layak mengambil tindakan. jikalau tidak, usahlah jd pemimpin pada permulaannya

Mari kita mengambil contoh...
Betapa bnyk kisah pemimpin yg hebat turun ke padang bertemu rakyatnya yg sedangkan rakyatnya sendri pn tidak mengenali mereka. Ada yang dicaci, dimaki dihadapan muka sendiri kerana rakyat tidak mengenali bahawa itulah pemimpin mereka. Tp apa mereka yg hebat ini lakukan. Diam, mengambil iktibar dan teruskn menolong mereka. Kemudiannya pulang untuk muhasabah, untuk memperbetulkan apa yg dilihatnya salah sebentar tadi, walaupun hanyalah ngomelan kecil seorang rakyat kosong.

Jadi, jika anda pemimpin, sejauh manakah anda sanggup? berkorban demi perjuangan kepimpinan anda

No comments: