Tuesday, June 2, 2009

Nasib d Ledang...

xtaw r mane nk start cz de yg bes n de yg xbes. so aku rse aku start dr umh la ek. camni la kesahnye...

Sehari sblm bertolak ke Tangkak adik demam ( die dh lama doa minx dmm sbb xnk amek exam tp abes exam bru dpt). demam truk lk tu. so in d end aku pn kne gk ckit2. by the day nk bertolak tu dh pnin2 sikit. tp xpe, semangat masih membara, impian mnjadi kenyataan ni...so xlh lepaskan peluang. 6.45 bertolak dr umh sbb ikut ibu g keje. ibu drop kt dpn bank ngr dr situ pepandai la ke Pudu. 7.30 smpi pudu, awl gle. xtaw nk buat pe aku pn jln2 kt kl tu smpi kul 8.30 jumpe jr kt kedai makan tepi pudu. tgur2 ckit, trus msk dlm bgnn pudu tu nmpk la Zayana n geng ngn Fakri. tgu bas smpi kul 9. bergerak dr kl smpi kt johor lbh kurang 11.30. terkejut gk r sbb ingtkn lama, rupa2nya skjp gle, ilang thrill. haha...pastu tgu lg kat Tangkak tu, nasib baik de keje (kene beli barang, dh la kena tgl sorg2 40 min kt blkg ). Tp syukur Alhamdulillah, smpi2 je dpt terjun sg yang rupe die cam kolam. pape pn jd la asalkn dpt rasa air yg bukan dr paip plus de ikan lk tu. ikan tu nakal, suka gigit2.hihi...mlm tu tdo kul 1 lbih kut, xtgk jam

nk panjat tu kne bgn awl sbb breakfast nk kena siapkan. maklumlah de org x caya kat diri hamba ini :( pastu panjat la. seriously xcited. melompat sana sini smpi lari dari position asal. bkn ke depan je, tp de gk lari ke blkg, mmg time tu xtaw penat lg sbb bru sikit n dlu2 org yg g trekking slalu ajar jgn bia barisan putus. so tu lg la buat aku lari depan blkg :D smpi kt 1st water point, ade ke kaki ni masuk dlm lubang kck, habis terseliuh kaki kiri. dh la kaki knn tu mmg sakit,kaki kiri lk xlh, berkeras gk la thn sbb nk smpi kt atas. nk ke checkpoint 6 masih lg berlari eventho kaki sakit (orang kata aku gila???) smpi2 checkpoint 6 tgk bwh, mmg xlh nk turun, curam gile. trus insaf, xmaw lari dh.haha...

so from cp6@gua kambing, aku start grak ngn group aku, group last skali. sungguh fun, sungguh menarik, sungguh terhibur, sungguh sakit. sakit tu sbb ankle yg xreti nk baek la ni. adey... panjatla smpi ats, slow n steady, batu hampar sgt cantek view die rugi xsanggup bwk kuar camera, klu x dh share dh view die. then taman bonsai lak. amir buat keje gile cam kat vietnam dlu ngn aku. tp kli ni aku xbrani sbb aku berat n tanah die lembut, xnk aku jatuh bwh, buat bazir satu nyawa je...tp sblum dorg yg lain2 smpi kt taman bonsai, aku ckp kt rahimi nk g cri yg lain. aku lari lg, n jumpe dorg kt checkpoint7 dlm 5-10 min dr batu hampar. masa nk patah balik tu skali lagi kaki kiri terjatuh masuk lubang. kali ni lubang pasir lk. pe lg berguling r aku turun balik g jumpe group aku.hehe. dari situ kitorg grak ke checkpoint 7 then ke gua Majapahit, sumber mata air yg dh bercampur herba secara semula jadi. kt sini puncak kesakitan Inu. cian kat die, die slalu jogging katenye tp sbb aritu die sakit dada, pastu altitude tu pressure rendah lg sakit. mmg spnjg perjlnn dr bukit semput@cp1 die dh sakit. tp sbb semangat yang membara n dorongan rkn2 ktorg smpi kt ats skali...













amek2 gmbr, mkn n solat pastu turun balik. ktorg yg laki sempat g arah laen lg, guide tu bg. ktorg g kearah tapak perkhemahan mana entah, jumpe jalan raya. sronok,hihi... ktorg lari balik kejar Inu n guide tu kt depan n jumpe la dorg. kul 7 ptg kitorg smpi simpang masuk jalan naek. by night fall Inu pitam, ktorg rehat jap. tengok2 die pengsan btul, lps kjutkn die ktorg grak lg smpi cp3 dgn Inu dipapah Amir ngn Remi. bes tgk dorg. Zul ngn adam kt depan. Ekin kt blkg tlg tgk kn kaki dorg. aku lk nyorok blkg sekali di sebalik kegelapan sbb kaki mmg sakit xterhingga. ye la, lenguh xyh ckp, terseliuh 2 kli n sblh kaki xlh guna. pe la nasib badan. haisy...aku hanya mampu bagi sokongan kat dorg n bes gile tgk dorg kerjasama. Then grak lg slow2 ke cp2 jumpe ngn Simpang, fakri, usamah, ngn guide2 tmbhn tuk tlg Inu. by 11.50 lbh krg, ktorg smpi kt bwh. sronok gile...

mlm tu lk g ngade2, dh pnin dh sbb bwk penyakit adek dr umh. bdn pnat buat pnin tu amek alih ngn dhsytnye. tp Hamba Allah ni xreti nk duk diam, die g buat pertandingan xmaw tdo mlm. haha...xmaw citer pe jd mlm tu. sng citer end dlm kul 3.50 n aku pn tdo lme gk r lps tu. aku tdo dlm 4 lbh kut. then bgn kul 6 lbh tp golek2 smpi fizi kjut kul 7. bgn2 pnin kpl, mkn semua xlalu. lps kul 9 balik dorm mandi n refreshkn bdn, bru la rse nk mkn sekeping dua roti. pastu berjalan g tmpt sungai tu nmpk tuntung yg xcomel sgt sbb kotor. berlumut. bru ingt nk tangkap n main ngn die. then spnjg balik, aku pnin n xlrt. org tgur ckp ngntuk je. skip d details balik nnt pnjg lg. haha...so smpi kt umh lps maghrib n smpi2 trus tdo. bgn skjp salam ibu, adek ckp muka merah gile. pastu ibu ckp demam truk. OH TIDAK!!!

No comments: